Zarastajúci necht a jeho chirurgická liečba

Zarastajúci necht je známy aj pod označením unguis incarnatus, alebo aj ako onychocryptosis. Je to pomerne časté a bolestivé ochorenie, navyše má často chronický – dlhý priebeh.

Ochorenie spôsobuje široký a dovnútra ohnutý okraj nechta. Ten mechanicky poškodzuje utláčané tkanivo po bokoch nechta, najmä v jeho periférnej časti. Prejavy ochorenia začínajú začervenaním a opuchom v mieste, kde sa okraj nechta vtláča do priľahlého tkaniva. Tieto zápalové prejavy zvyčajne narastajú, zväčšuje sa bolestivosť a pridružuje sa mierna zápalová sekrécia z postihnutého tkaniva.

Infekcia v mieste zápalu býva zmiešaná –  bakteriálna aj mykotická – plesňová. Nechtová platnička býva často zhrubnutá a sfarbená mierne dožlta – čo je prejav chronického plesňového ochorenia nechta, hovoríme o onychomykóze.

Liečba

Symptomatické, obťažujúce prejavy ochorenia sú dlhotrvajúce, ťažko a namáhavo sa zvládajú konzervatívnou liečbou.  Aplikované kúpele nohy v roztokoch s antiseptikami a antimykotikami / roztok s hypermangánom, Betadinom, octová, alebo slaná voda /, prinášajú dočasnú úľavu a pomáhajú zvládnuť akútny lokálny zápal. Podobne je to aj s lokálnou aplikáciou antibiotík vo forme prášku / Framykoin alebo Baneocin / a aj s podkladaním plastikovej, alebo drôtenej nechtovej dlahy.

Ak má byť liečba naozaj účinná, treba odstrániť príčinu zápalových zmien – treba odstrániť nechtový kryt nad ložiskom infekcie. Treba odstrániť okraj zmeneného nechta. Tým sa umožní odtok zápalového sekrétu, zmenší sa opuch, bolestivosť postupne ustupuje. Po ukľudnení akútneho štádia zápalu sa pristúpi k lamelovej ablácii okraja nechta, lamela má šírku cca 4 mm a robí sa v celej dĺžke nechta. Súčasne sa robí aj kyretáž – vyškrabanie – paraunguálneho valu. Tým odstránime chorobne zmenené tkanivo / tzv. živé mäso / aj so zbytkom infekcie. Zákrok sa robí v injekčnej zvodnej anestéze palca a v turnikete, ktorý zabraňuje krvácaniu počas zákroku.

Ak v priebehu niekoľkých mesiacov dôjde k recidíve ochorenia,  treba urobiť čiastočnú lamelovú abláciu nechta aj s odstránením matrix / zárodočná vrstva / odstránenej lamely nechta.

Zákrok

Zákrok robíme vo zvodnej anestéze a v turnikete, prístup ku laterálnej časti matrix nechta sa robí pomocou šikmej kožnej incízie nad laterálnou ošetrovanou časťou matrix. Po odstránení okrajovej lamely nechta naostro odstraňujeme aj matrix odstránenej nechtovej lamely. Paraunguálny val vyčistíme – občerstvíme chirurgickou lyžičkou. Pomocnú kožnú incíziu uzatvárame volným adaptačným monofilovým stehom, ktorý umožní eventuálny odchod detritu z operovaného priestoru.

Pooperačne – kúpeľ nohy v repíku odporúčame po 24 – 48 – 72 hodinách, analgetiká odporúčame vždy a najmä na noc, steh odstraňujeme na cca 10. deň po operácii.

Návrat hore